matematyka.pisz.pl EGZAMIN GIMNAZJALNY MATURA forum zadankowe liczby i wyrażenia algebraiczne logika, zbiory, przedziały wartość bezwzględna funkcja i jej własności funkcja liniowa funkcja kwadratowa wielomiany funkcja wymierna funkcja wykładnicza logarytmy ciągi liczbowe granica ciągu i funkcji pochodna i całka funkcji trygonometria geometria na płaszczyźnie geometria analityczna geometria w przestrzeni kombinatoryka prawdopodobieństwo elementy statystyki gra w kropki
Procenty;) laik: moze mi ktos wytłumaczyć jak się robi tego typu zadania ? Liczba osób planujących wziąć udział w demonstracji początkowo wzrosła o 20%, a po dwóch dniach zmalała o 30%. W wyniku tych dwóch zmian liczba osób planujących wziąć udział w demonstracji zmalała o
14 kwi 11:47
Alois~: Ja bym to rozpisała tak: x− 100% początkowo x+20%x = x(1+20%).. − jako drugie
 x 
x(1+20%)− 30%(x(1+20%)) = ... tu wyjdzie jakis y powiedzmy i potem

= ...
 y 
ale nie jestem pewna czy to jest dobrze emotka
14 kwi 11:51
mithiana: Ja bym to zrobiła tak: emotka Masz liczbę tych osób, oznaczymy ją x.
 12 
1− ta liczba wzrosła o 20%, więc ostatecznie mamy teraz 120%x=

x
 10 
2− potem liczba zmalała o 30% <ale już nie początkowa, tylko ta, którą mamy po pierwszej zmianie> więc: ile to właściwie jest te 30%
 3 12 36 
30% * 120%x=

*

x=

x
 10 10 100 
skoro wiemy ile zmalało to teraz ile zostało
12 36 120 36 84 

x−

x=

x−

x=

x
10 100 100 100 100 
Czyli po dwóch zmianach zostało nam 84% z x <początkowej ilości osób>. Więc w wyniku tych dwóch zmian liczba osób zmalała o 16%.
14 kwi 12:11
pigor: ... , no cóż, przy multiplikatywnym podejściu do procentów (nie wiem dlaczego tak nie uczą w szkołach ), niech l.o. − liczba osób, to l.o → 120%l.o. ⇒ 70%*120%l.o.= 7*12%l.o.= 84%l.o.= (100−16)%l.o., odp. w wyniku zmian, liczba osób zmalała o 16% i to by było tyle . ... emotka
14 kwi 12:40